Dünyanın en büyük e-ticaret sitesi Amazon artık Türkiye'de!

Full width home advertisement

Girişimci olmak isteyen üniversitelilere 10 altın öneri 
Üniversiteyi ne için okuyorsunuz? Bu sorunun cevabı eğer KPSS'ye girip atanmak veya bankaya girerim demek değilse okumaya devam edebilirsiniz. Üniversitelerde birçok bölüm vardır ancak bazı bölümleri bitirdiğinizde bir mesleğiniz olurken bazı bölümleri bitirdiğinizde ise tam olarak elinizde bir meslek olduğu söylenemez. Yani tıp okumayı tamamlamışsanız doktorluk, inşaat mühendisliği bölümünü tamamladıysanız inşaat mühendisliği veya hukuk bitirdiyseniz avukatlık yapabilirsiniz. Ancak işletme, uluslararası ilişkiler, çalışma ekonomisi gibi özellikle İktisadi Ve İdari Bilimler fakültesinde yer alan bölümler genellikle her kapıya çıkabilen bölümlerdir ve mezunları genellikle iş bulamamaktan ve atama yapılmasından yıllardır şikayet eder. Bunlardan biri olup olmamak sizin elinizde!

Şimdi yazımıza odaklanın ve kendinizi sistemin farklısı olmaya adayın! Size girişimci olmanız için 10 altın öneri vereceğiz. Bu öneri üniversiteleri çok iyi tanıyan Profesör Doktor Erhan Erkut'un önerileri. Daha önce bir yazımızda Erhan Erkut'tan bahsetmiştik. Yazıya BURADAN ulaşabilirsiniz.Ayrıca sitemizde girişimciler,gençler için bir çok para kazanma yönteminden de bahsettik mutlaka göz atın!

Hadi girişimciliğin altın önerilerini okumaya başlayalım!

1. Üniversitenizden pek bir şey beklemeyin

Üniversitelerin çoğu bilgi yaymak içindir. Girişimci bir kişiyseniz bir bilgiyi ezbermez o bilgiyi pazarlarsanız. Bu herhangi bir bilgi olabilir. Üniversite, kendinizi geliştirmek için harika bir dört yıl demektir. Üniversiteden sizi geliştirmesini asla beklemeyin, harekete geçin!

2. En az iki staj yapın, ayrıca yazları çalışın

Fanusta girişimci olunmaz. Ülkemizdeki öğrenciler orta öğretim sırasında gerek kültürel, gerek kurumsal nedenlerle maalesef iş deneyimi edinemiyorlar. Deneyim edinmeyi üniversite sonrasına bırakmak çok yanlış. Üniversite öğrencilerine her fırsatta staj yapmalarını ve part-time çalışmalarını öneriyorum. Profesyonel olarak çalışmayı planlayanlar için bu deneyimi edinmek, sonrasında bu deneyimi anlamlı bir şekilde özgeçmişe ve mülakatlara yansıtabilmek çok önemli.

3. Girişimcilik üzerine en az 5 kitap okuyun

Hatta filmler izleyin. Her zaman ilham alacağınız kişilikleri hayatınızda çoğaltın.

4. Girişimcilik aktivitelerine katılın

Evde veya yurtta yatmak bir gence hiç yakışmıyor. Gidebildiğiniz kadar çok verim alacağınıza inandığınız aktivitelere katılın. Bu çevrelerde insanlarla iletişim kurun ve sohbetler edin. Bunları yapmak ufkunuzu açacaktır!

5. Ekosistem oyuncularını tanıyın

Dünyadaki her girişimcilik ekosisteminin 4 temel oyuncusu vardır: devlet, özel sektör, STK’ler, üniversiteler. Ülkemizde her gruptan birkaç kişi ile tanışmaya çalışın. Devlet tarafında en az 4 bakanlık girişimcilik ile ilgileniyor: Kalkınma Bakanlığı (Kalkınma Ajansları yolu ile), Ekonomi Bakanlığı, Sanayi, Ticaret ve Teknoloji Bakanlığı ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. Özel sektörde girişimcileri en çok ilgilendiren kurumlar melek yatırımcılar ve yatırım sermayesi kurumları. Aktif olan melek yatırım ağları arasında Galata Business Angels, BIC, Keiretsu, eTohum, TRAngels ve Şirket Ortağım, yatırım sermayesi kurumları arasında ise 212, Revo Capital, iLab, Earlybird ve ACT yer alıyor. Lisanslı melek yatırımcı sayısının 400’ün üzerinde olmasına rağmen aktif melek yatırımcı sayısı 20’yi geçmiyor. Bu grubun en aktif üyeleri arasında ise Hasan Aslanoba, Sina Afra, Nevzat Aydın ve Emre Kurttepeli bulunuyor. Girişimcilik ile ilgilenen STK’lere örnek olarak TOBB Genç Girişimciler Kurulu’nu, Endeavor’u, Kagider’i ve Girişimcilik Vakfı’nı saymak mümkün. Üniversiteler tarafında ise girişimci adayları için en önemli oluşumlar kuluçka merkezleri ve hızlandırıcılar. En büyük kuluçka merkezi yılda 300 girişimi bünyesine alan İTÜ Çekirdek. Özyeğin’in Girişim Fabrikası, Koç’un Kworks’ü, Sabancı’nın SUCool’u, ODTÜ’nün Atom’u diğer kayda değer kuluçka merkezleri arasında. Girişimci adaylarına önerim, her fırsattan yararlanarak bu oyuncular hakkında bilgi sahibi olmaları ve zamanı gelince temasa geçmeye çalışmaları.

6. Bir kuluçka merkezinde bir gün geçirin

Gelecekte nasıl bir ortamda olmak istiyorsunuz daha doğrusu hayalini kurduğunuz ortamı tanımak size hem cesaret verir hem de süreçleri daha iyi anlamanıza yardımcı olur.Hemen her merkez yılda birkaç defa içerideki girişimleri görücüye çıkardığı “demo day” organize eder. Bunlara katılarak hem girişimcilerin sunumlarını dinleyebilir hem de girişimciler ile sergi alanında birebir sohbet şansı yakalayabilirsiniz. Bu günlerin en büyüğü olan ve İTÜ Çekirdek tarafından düzenlenen “Big Bang” i kaçırmamalısınız. Bir çok özel üniversite kuluçka merkezlerine önem veriyor, özel üniversite etkinliklerini takip ederek bunlara katılabilirsin.

7. 5 yeni girişim seçip yakından takip edin

İlgilendiğiniz alanda Türkiye’den 5-10 yeni girişim seçip onları yakından takip etmeniz, yeni girişimlerin yaşam döngüsü hakkında ciddi bir bilgiye kavuşmanızı sağlayacaktır. İki yıllık bir takip sonunda ne zaman ortak aldıklarını (veya çıkardıklarını), ne zaman yeni işe alımlar ile büyüdüklerini, ne zaman yatırım aldıklarını, ne zaman protip çıkardıklarını, ne zaman pazara girdiklerini, hangi hızla büyüdüklerini, ne zaman “pivot”ladıklarını neredeyse günü gününe izleme şansınız olacaktır. Özetle, seçtiğiniz girişimlerin “çekilmemiş belgesellerini” izlemenizi öneriyorum. Eğer girişimciler ile tanışıp bir güven ilişkisi kurabilirseniz, haftalık temaslar ile girişimi iyice yakından takip etmeniz mümkün olabilir.

8. Yeni bir girişimde ücretsiz part-time çalışın

Ekosistemi yeteri kadar iyi tanıdığınıza ve bir girişime belirli bir alanda fayda sağlayabileceğinize emin olduğunuz zaman, seçtiğiniz bir veya birkaç yeni girişime ücretsiz destek teklifi yapmanızı öneriyorum. Teknik (mühendislik, temel bilimler, medikal vs.) bilgiye sahipseniz ürün geliştirmede, kodlama biliyorsanız uygulamada, arayüz tasarımında, veri tabanı oluşturmada, yöneylem araştırması ve veri analizi biliyorsanız veri işleme ve karar destek sistemlerinde, işletmeden anlıyorsanız muhasebe, finans veya pazarlamada, iletişimden anlıyorsanız kurumsal iletişimde fayda sağlayabilirsiniz. Hiçbir şey yapamasanız, potansiyel müşteriler ile konuşup girişime geri bildirim sağlayabilir, ürünün satılmaya başlaması ile birlikte de satış desteği verebilirsiniz. Olası bir staj veya part-time çalışma sırasında bir startupta, kurumsal bir firmada öğrenebileceğinizden çok daha fazla şey öğrenebilirsiniz. Startup’un desteğe ihtiyacı olduğundan size sadece fotokopi çektirip kahve yaptırmayacaklarına emin olabilirsiniz.

9. Bir kuruma girip 5 yıl çalışın

Tüm bu yukarıda saydıklarımı öğrencilik sırasında yaptıktan sonra, mezuniyet sonrası kurumsal bir şirkette 5-10 yıl kadar çalışmanızı öneriyorum. Bu önerimin birkaç nedeni var: deneyim,farkındalık, iş ağını çözme becerisi,birikim ve veriler. Bunlara hakim olmadan girişimciliğe soyunmak biraz deli cesareti diyebiliriz.

10. İçerden girişimciliği (intrapreneurship) deneyin

İç girişimcilik kurumların ayakta kalabilmesinin en önemli anahtarıdır.Aklınıza gelen iş fikrini hayata geçirmek için kurumdan ayrılmadan önce, fikrinizi kurum içinden hayata geçirme alternatifini düşünmenizi öneriyorum. Eğer kurum kabul ederse, girişim ile ilgili birçok probleminiz (ürün geliştirme için laboratuvar kurma, yatırım sermayesi bulma, dağıtım kanalı oluşturma vs.) çözülmüş ve riskiniz azalmış olacaktır. Tabii kurumun girişimi yeni bir şirket altında konumlandırması ve bu şirketten iç girişimciye ufak da olsa bir ortaklık veriyor olması gerekecektir. Eğer bu “maaşlı girişimcilik” çabanız boşa giderse, kurumdan ayrılıp kendi işinizi kurma yolunu seçebilirsiniz.

Sabırla okuyan herkese çok teşekkür ediyorum. Çok değerli bir çalışmanın kısa halini okunuz. Yorumlarınızla eklemek istediğiniz noktaları bizimle paylaşabilir diğer girişimci arkadaşlarımızla etkileşime geçebilirsiniz. Sayfamıza hem Google hem de Facebook hesaplarınız üzerinden yorum yapabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz bizim için çok değerli! İlgin için teşekkür ederiz :)

Bottom Ad [Post Page]

| Designed by Colorlib